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No one was willing to believe, and, in fact, at the time could believe, that the Titanic had sunk. Every scrap of what purported to be news indicating safety of the passengers was seized with avidity and rushed by telephone, telegraph, or cable to all parts of America and Europe. This process doubtless entailed duplication of the same messages flying back and forth, which was erroneously construed as confirmatory evidence.
As an example of the misunderstandings arising, I am informed that the White Star office at Boston called up the Allen Line in Montreal by telephone to get confirmation of a report that all Titanic passengers were transferred to the Virginian and the Titanic was proceeding to Halifax under her own steam. The Allen Line replied that they had such a statement, meaning that they had heard such a report. The White Star Boston office took this as substantiating the rumor, and accordingly called up the White Star office in New York confirming the message to Vice President Franklin. Doubtless many similar cases of unintentional errors occurred in the same way, the chances of error, of course, being increased as the reports went through different channels. . . .

Affidavit: A. H. Weikman
Barber on the Titanic

Key testimony: He saved himself by swimming to deck chairs. In his affidavit, the questions apparently posed to him by investigators were run together with his recollections and sled as one statement.

SENATOR SMITH: I ... received the following affidavit made by A. H. Weikman, who was a barber on the Titanic, which covers his observations:

APRIL 24, 1912.
MR. A. H. WEIICMAN:
I certify that my occupation on the Titanic was known as the saloon barber. I was sitting in my barber shop on Sunday night, April 14, 1912, at 11:40 P.M., when the collision occurred. I went forward to the steerage on "G" deck and saw one of the baggage-masters, and he told me that water was coming in in the baggage room on the deck below.

Personne n’était disposé à croire, et, en fait, à cet instant, pouvait croire, que le Titanic avait coulé. Chaque morceau de ce qui était censé être des nouvelles indiquant la sécurité des passagers a été saisi avec avidité et précipité par téléphone, télégraphe, ou par câble à toutes les parties de l’Amérique et l’Europe. Ce processus a sans doute entraîné le dédoublement des mêmes messages circulant d’avant en arrière, ce qui a été interprété à tort comme une preuve de confirmation.
Comme exemple des malentendus qui ont surgi, on m’informe que le bureau de la White Star à Boston a téléphoné au Allen Line à Montréal pour obtenir la confirmation d’un rapport selon lequel tous les passagers du Titanic avaient été transférés au Virginian et que le Titanic se rendait à Halifax par ses propres moyens. L’ Allen Line a répondu qu’ils avaient une telle déclaration, ce qui signifie qu’ils avaient entendu un tel rapport. Le bureau de Boston de la White Star a pris cela comme corroborant la rumeur, et a donc appelé le bureau de la White Star à New York confirmant le message au vice-président Franklin. Sans aucun doute, de nombreux cas semblables d’erreurs non intentionnelles se sont produits de la même façon, et les risques d’erreur, bien sûr, ont augmenté à mesure que les rapports passaient par différents canaux [...]

Témoignage : A. H. Weikman
Coiffeur sur le Titanic

En résumé : Il s’est sauvé en nageant jusqu’aux chaises longues. Dans son témoignage, les questions lui ayant apparemment été posées par les enquêteurs lui sont revenues avec ses souvenirs et déposées comme une déclaration.

LE SÉNATEUR SMITH : J’ai reçu le témoignage suivant de A. H. Weikman, qui était coiffeur sur le Titanic, qui couvre ses observations :

24 AVRIL 1912.
M. A. H. WEIKMAN :
Je certifie que mon occupation sur le Titanic était connue comme coiffeur. J’étais assis dans mon salon de coiffure le dimanche soir, le 14 avril 1912, à 23 h 40, lorsque l’abordage s’est produit. Je me suis dirigé vers l’entrepont sur le « G » et vu un des bagagistes, et il m’a dit que de l’eau entrait dans la salle des bagages sur le pont en dessous.

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